Głównym tematem w twórczości Huberta Czerepoka są relacje pomiędzy fikcją a prawdą w wydarzeniach historycznych. To nie fakty same w sobie interesują artystę najbardziej, ale sposób w jaki mutują i ulegają formalnym i semantycznym przekształceniom. Czerepok rozwijając przez szereg lat swoje artystyczne zainteresowania, nie ograniczył się do jednego medium. Artysta starannie wybiera najbardziej odpowiednie dla zobrazowania tematu środki ekspresji. Stąd jego prace to …
Głównym tematem w twórczości Huberta Czerepoka są relacje pomiędzy fikcją a prawdą w wydarzeniach historycznych. To nie fakty same w sobie interesują artystę najbardziej, ale sposób w jaki mutują i ulegają formalnym i semantycznym przekształceniom. Czerepok rozwijając przez szereg lat swoje artystyczne zainteresowania, nie ograniczył się do jednego medium. Artysta starannie wybiera najbardziej odpowiednie dla zobrazowania tematu środki ekspresji. Stąd jego prace to nie tylko rysunki i fotografie, ale także instalacje video oraz instalacje video połączone z konstrukcjami architektonicznymi.
Jedną z takich instalacji video, jest praca z 2009 roku zatytułowana „Devil’s Island”. Została ona zrealizowana po wyprawie artysty na wybrzeże Kourou w Gujanie Francuskiej (słynnej kolonii jenieckiej, do której zsyłani byli francuscy więźniowie polityczni, między innymi Alfred Dreyfus). Zniesławiona „ Île du Diable” pomiędzy rokiem 1852 a 1951 była domem dla ponad 70 000 więźniów. Wydaje się więc, że to co zainteresowało Czerepoka, to silnie przeplatające się wraz z faktami nieścisłości historyczne, podyktowane w pewnym stopniu romantyczną wizją wyspy, w spopularyzowanym bestsellerze Henri Charrière‘a słynnym „Papillon” („Motylek”) na wpół biograficznej, a na wpół wymyślonej opowieści o udanej ucieczce z tej wyspy-więzienia.
Video jest projektowane na sześciokątną konstrukcję, będącą odwołaniem do innej formy przejawu kontroli i władzy – słynnego panoptikonu. Będąc częścią kolistego budynku więzienia, panoptikon został zaprojektowany w ten sposób, aby umożliwić wzmożony nadzór więźniów bez ich wiedzy. Symbolika panoptikonu jak i oryginalna wizualnie konstrukcja, stały się więc w tym przypadku ramami ograniczającymi projekcję pięknego podzwrotnikowego krajobrazu wyspy. Pojawiający się na ścianach modelu więzienia pejzaż, jest więc specyficznym odwróceniem perspektywy. Jest zewnętrzem oglądanym wewnątrz. Artysta otwiera nam wielooglądową perspektywę miejsca. Architektoniczne zewnętrze budowli symbolicznie powiększa tę zamkniętą i odosobnioną wysepkę i opowiada jej historię na nowo.
Częścią wystawy są również dwie serie rysunków zrealizowanych w 2009. Pierwsza to „Seances (after Disasters of War)”, zainspirowane sztychami Goyi „Okropności wojny”, a druga to najnowsza seria ukazująca ruiny zniszczonych kościołów zatytułowana „Death from Above”.
Obie serie to czarno-białe prace na papierze, pozbawione tła. Przykuwają uwagę prostotą linii oraz kreślarską czystością przedstawionych kompozycji. Każda z nich wydaje się być niezakłócona zbędnymi informacjami wizualnymi, które mogłyby uniemożliwić analityczny ogląd tragicznych wypadków. W przypadku zniszczonych modelowanych przez czarne cienie kościołów, obraz wydaje się zdominowany przez statyczne linie, oraz potęgującą przygnębienie ciszę. Seria „Seances (after Disasters of War)” to z kolei modelowany na przykładzie mass mediów wizualny przekaz ludzkiego okrucieństwa, poddany przez artystę nowej formie krytycznej.
Zaprezentowany wybór prac, zmusza do refleksji nie tylko na temat prawdy historycznej, ale również uwarunkowań, które nieustannie popychają ludzkość ku samounicestwieniu.
Seria rysunków poświęconych płonącym kościołom jest pokazem premierowym nowych prac artysty w Art Stations.
Hubert Czerepok (ur. w 1973 r.) w 1999 r. otrzymał dyplom Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu (w pracowniach prof. Izabelli Gustowskiej i prof. Jana Berdyszaka). W 2001 r. brał udział w programie Narodowej Akademii Sztuk Pięknych w Oslo, w latach 2002-2003 studiował w Akademii im. Jana Van Eycka (Instytut Badań i Produkcji Sztuk Pięknych, Designu i Teorii w Maastricht), w latach 2004 - 2005 w Wyższej Szkole Sztuk Pięknych w Antwerpii. W latach 1998-2001 ze Sławkiem Sobczakiem prowadził galerię ON. W latach 2000-2002 ze Zbigniewem Rogalskim stworzył artystyczny duet Magisters. W kręgu zainteresowań Czerepoka są takie tematy, jak środowisko artystyczne i jego mechanizmy, analiza elementów determinujących ludzkie zachowania czy analiza przestrzeni publicznych. Artysta wykorzystuje w swojej twórczości różne teorie spiskowe, czerpiąc inspirację z materiałów przekazywanych przez mass media.
Kurator Paulina Kolczyńska
Art Stations Foundation, Stary Browar, Poznan, ul. Półwiejska 42, wystawa czynna od 5 lutego do 13 kwietnia.