piątek, 01 listopad 2024

luczak_news--080Wystawa Hanny Łuczak nawiązuje do pokazu jej prac, który odbył się w CSW Zamek Ujazdowski w 1996. Obejmuje trzy rozbudowane instalacje rysunkowe i fotograficzne powstałe w okresie ostatnich kilku lat: Struny (2008), obejmująca ponad 100 rysunków, fotografie i tekst; Mimikra (2007), składająca się z kilkunastu wielkoformatowych fotografii; Tam i z powrotem (2007), powstała z użyciem luster, oraz dwie nowe prace – instalację rysunkową Viva la Fantom …

Hanna Łuczak, fragment instalacji Mimikra, 2007Wystawa Hanny Łuczak nawiązuje do pokazu jej prac, który odbył się w CSW Zamek Ujazdowski w 1996. Obejmuje trzy rozbudowane instalacje rysunkowe i fotograficzne powstałe w okresie ostatnich kilku lat: Struny (2008), obejmująca ponad 100 rysunków, fotografie i tekst; Mimikra (2007), składająca się z kilkunastu wielkoformatowych fotografii; Tam i z powrotem (2007), powstała z użyciem luster, oraz dwie nowe prace – instalację rysunkową Viva la Fantom oraz tytułową pracę Rosyjska ruletka. Wiodącymi motywami wystawy są pojęcia pamięci i wyobraźni. "Pokazuję różne cykle prac rysunkowych – komentuje swoją najnowszą twórczość artystka – które nazywam ekranami pamięci. Projekcją wypełniającą te ekrany jest wyobraźnia. Tak jak pamięć przypomina, przywołuje, przechowuje, zapomina i przywołuje obrazy, tak wyobraźnia nadaje im kształt, modyfikuje, przetwarza, dopełnia i transformuje."

Wątek pamięci manifestuje się już we wczesnej fazie swojej twórczości Hanny Łuczak. Na przykład w cyklu prac malarskich Anatomie pamięci (rozpoczętym w 1982) zacieki farby widoczne na krawędziach obrazów, powstałe w wyniku wielokrotnego zamalowywania ich powierzchni, ujawniały proces ich powstawania. Instalacje artystki z lat 80., takie jak 19 przedmiotów, które powinieneś znać oraz Kaktus (1985), wpisujące rysunek bezpośrednio w parametry przestrzeni galerii, zmierzały w stronę eksponowania pamięci miejsca.

Łuczak nadaje pamięci wymiar egzystencjalny. „Pamięć związana jest z czasem minionym, przeszłym, ale jednocześnie ulega ciągłej modyfikacji poprzez konfrontację z teraźniejszością, która ją zmienia, przetwarza, wypiera, niekiedy dopełnia bądź mitologizuje. I w tym sensie pamięć nierozerwalnie współpracuje z wyobraźnią, ożywia ją, personifikuje i uwiarygodnia.” 

Eksponowane w CSW prace Hanny Łuczak inscenizują stan napięcia między pamięcią i wyobraźnią. W instalacji Tam i z powrotem artystka zwraca przeciwko sobie powierzchnie oprawionych w ramy, zacytowanych z życia codziennego luster, komplikując logikę odbicia lustrzanego – zaburzając funkcjonowanie pamięci lustra. W cyklu fotograficznych autoportretów Mimikra nakłada na twarz kolejne warstwy makijażu, podejmując grę z własną tożsamością. W pracach tych zmierza do wyeksponowania trudno uchwytnej granicy między pamięcią i wyobraźnią. 

Kurator: Paweł Polit

Hanna Łuczak (ur. 1959 w Gnieźnie) studiowała w PWSSP (obecnie ASP) w Poznaniu, gdzie w 1984 otrzymała dyplom z malarstwa i rysunku. Obecnie jako Profesor naucza tam rysunku. W latach 1982-90 współprowadziła Galerię Akumulatory 2 w Poznaniu. Mieszka i pracuje w Poznaniu.  Brała udział w kilkudziesięciu wystawach zbiorowych w Polsce, Brazylii, Danii, Francji, Kanadzie, Niemczech, Szwajcarii, Wielkiej Brytanii i na Węgrzech. W 1994 reprezentowała Polskę na XXII Biennale w Sao Paulo.


CENTRUM SZTUKI WSPÓŁCZESNEJ ZAMEK UJAZDOWSKI, Warszawa, ul. Jazdów 2,
wystawa czynna od 20 lutego do 4 kwietnia, www.csw.art.pl