Centrum Nauki Kopernik zaprasza na drugą odsłonę przedotwarciowego serialu naukowo-teatralnego XIX>XXI, którego przedmiotem będzie tym razem fotografia. Już w sobotę 22 maja Pałac Krasińskich zamieni się w przestrzeń interaktywnego spektaklu zabierającego widzów w wyprawę po świecie fotograficznych iluzji oraz – poprzez warsztaty – w świat fotografii otworkowej (camera obscura). …
Serial XIX > XXI. Powrót do przyszłości, odcinek II
Tytuł: SESJA FOTOGRAFICZNA IZABELI ŁĘCKIEJ. IS SEEING REALLY BELIEVING?
Miejsce: Pałac Krasińskich, plac Krasińskich 5, Warszawa
Czas: 22 maja 2010, godz. 16, 18 i 20 (trzy spektakle)
Temat: Fotografia/współczesne piękno
Czas trwania spektaklu: około 80 minut
Warsztaty fotograficzne: od godz. 15, wykłady: 15.45, 17.15, 17.45, 19.15, 19.45, 21.15
Strona i rejestracja: www.serial.kopernik.org.pl
Centrum Nauki Kopernik zaprasza na drugą odsłonę przedotwarciowego serialu naukowo-teatralnego XIX>XXI, którego przedmiotem będzie tym razem fotografia. Już w sobotę 22 maja Pałac Krasińskich zamieni się w przestrzeń interaktywnego spektaklu zabierającego widzów w wyprawę po świecie fotograficznych iluzji oraz – poprzez warsztaty – w świat fotografii otworkowej (camera obscura).
Jak wynalezienie fotografii zmieniło nasze postrzeganie świata? W jaki sposób fotografia kształtowała współczesne pojęcie piękna? Między innymi tym zagadnieniom poświęcony będzie drugi odcinek serialu zapowiadającego otwarcie najnowocześniejszego w tej części Europy centrum nauki, którego jednym z celów będzie prowadzenie dialogu pomiędzy nauką a kulturą i sztuką.
Obowiązkowa rejestracja na spektakle odbywa się od poniedziałku (17.05) na stronie www.serial.kopernik.org.pl.
Zarejestrowani widzowie otrzymają na miejscu darmowe bilety – każdy z nich będzie kamerą otworkową (jej zasadę działania odkrył Leonardo da Vinci; światło wpada tu przez mały otwór i rysuje obraz na obudowie). Nauczyć się obsługi tego protoplasty aparatu fotograficznego – i posłuchać o jego historii – będzie można w ramach warsztatów fotograficznych, które od godz. 15 prowadzić będzie Artur Hojny (specjalista fotografii otworkowej, fotograf - http://www.fotopolis.pl/index.php?g=217). Opowie on o tym, w jaki sposób Canaletto i inni artyści wykorzystywali kamerę otworkową do tworzenia swoich dzieł. Pokaże też najciekawsze zdjęcia zrobione metodą otworkową (krótkie wykłady o godz.: 15.45, 17.15, 17.45, 19.15, 19.45, 21.15).
Warsztatom towarzyszyć będzie też konkurs: kamerą otworkową należy zrobić zdjęcie, którego tematem jest iluzja, odnieść do jednego z punktów ProfiLab, gdzie zdjęcie zostanie wywołane. Nagrodą w konkursie będzie prawdziwy praksinoskop, czyli jedno z pierwszych urządzeń do wyświetlania ruchomych obrazów oraz publikacja zdjęć w serwisach CNK.
O godz. 16 (i kolejne: o 18 i 20) rozpocznie się nietypowy spektakl w Pałacu Krasińskich: widzowie będą jednocześnie jego obserwatorami jak i kreatorami. W drodze na spektakl przejdą przez świat iluzji optycznych, doświadczą działania m.in. lampy sodowej („wyłącza” kolory, pozostają tylko odcienie szarości), addytywnego mieszania barw (różna percepcja kolorów farb, zależnie od rodzaju oświetlenia i składu farby), zoetropu (cylindry, które podczas obracania pozwalają widzieć pojedyncze kadry jako scenkę w ruchu) czy iluzji Duchampa (różnicy głębi widzenia, bez której nie byłoby możliwe powstanie np. Optical Artu). Będą też mogli posłuchać fragmentów „O fotografii” Susan Sontag.
W jednej z pałacowych sal odbędzie się sesja fotograficzna Izabeli Łęckiej, połączona z licytacją pamiątek po jej rodzinie – spektakl teatralny oparty na motywach „Lalki” Bolesława Prusa. Izabelę (Lidia Sadowa)– symbol rodzącego się masowego piękna – fotografować będzie Krzysztof Opaliński (fotograf mody), oraz widzowie wyposażeni w aparaty otworkowe, którzy staną się przez to jednocześnie aktorami w tym poświęconym roli nauki w kulturze spektaklu.
Podczas licytacji aktorzy spektaklu przemieszają się z widzami. Przechadzając się między widzami Wokulski, grany przez Mariusza Bonaszewskiego, opowiadać będzie o swojej miłości do Izabeli.
To, co niepowtarzalne, zleje się z powielonym i odtworzonym. Rzeczywistość ma ulec zatraceniu. Wokulski będzie próbował odróżnić, czy jego uczucia dotyczą realnej kobiety, czy wyobrażenia jej osoby. Co w tym wszystkim jest iluzją? Jak zjawisko fotografii i wpisanych w nią iluzji, zmieniło widzenie świata? Jaka jest relacja między fotografem i obiektem oraz między zdjęciem a patrzącym?
Wojciech Faruga, reżyser spektaklu: Wizualny charakter współczesnej kultury sprawia, że jest ona często nazywana „cywilizacją obrazkową”. Żeby w pełni zrozumieć proces, który doprowadził do tego stanu rzeczy, musimy się cofnąć do XIX wieku, do momentu kiedy wynaleziona została fotografia i możliwość technicznej reprodukcji obrazów rzeczywistości. To, co do tej pory było autentyczne, jednostkowe i oryginalne, staje się powielane, kopiowane, a w konsekwencji masowe. W XIX wieku, wraz z wynalezieniem fotografii i rozwojem techniki, ostatecznie odchodzi w zapomnienie pewien świat. Znika, tak jak wyprzedawane na aukcji pamiątki rodziny Łęckich. Rzeczy zostają zastąpione poprzez swoje obrazy. Wokulski, przyglądając się kolejnym zdjęciom Izabeli, próbuje rozpoznać, czy pożąda iluzji, czy ideału, a może jego ideał jest iluzją?
To drugi odcinek projektu Serial XIX > XXI, na który składa się cykl zdarzeń teatralnych w przestrzeni miejskiej, których osią są odkrycia naukowe i wynalazki tworzące współczesną rzeczywistość. Spoglądamy w przeszłość, by lepiej zrozumieć dzisiejszy świat i kierunki jego rozwoju. Forma serialu jest poszukiwaniem nowych środków wyrazu, nowych form komunikacji.
Reżyseria: Wojciech Faruga
Dramaturg: Paweł Sztarbowski
Scenografia: Agata Skwarczyńska
Kostiumy: Ewa Machnio
Światło: Darek Adamski i Agata Skwarczyńska
Animacje i grafika: Szymon Celej
Sesja fotograficzna: Krzysztof Opaliński
Fotografia kamerą otworkową: Artur Hojny
Występują: Stanisław Wokulski - Mariusz Bonaszewski, Izabela Łęcka - Lidia Sadowa, Hrabina Karolowa - Iwona Lach, Florentyna - Beata Bandurska, Tomasz Łęcki - Lech Łotocki, Prowadzący licytację - Krzysztof Skonieczny
Produkcja: Anna Piekarska (CNK)
Partnerzy drugiego odcinka Serialu: ProfiLab, Muzeum Kinematografii, Teatr Polski