– „Imprints/Odciski, 1969-1970”
Imprints/Odciski to unikalny w polskiej sztuce cykl fotografii poświęcony męskiemu ciału, powstały pod koniec lat 60. XX wieku. Seria ta była prezentowana na wystawie indywidualnej Elżbiety Tejchman w Galerii Współczesnej w 1971 roku, a także w wyborze na słynnym pokazie „Fotografowie poszukujący”; trzy zdjęcia opublikował miesięcznik „Fotografia”. Prace te, podobnie jak reszta dorobku mieszkającej za granicą fotografki, są mało znane i …
– „Imprints/Odciski, 1969-1970”
Imprints/Odciski to unikalny w polskiej sztuce cykl fotografii poświęcony męskiemu ciału, powstały pod koniec lat 60. XX wieku. Seria ta była prezentowana na wystawie indywidualnej Elżbiety Tejchman w Galerii Współczesnej w 1971 roku, a także w wyborze na słynnym pokazie „Fotografowie poszukujący”; trzy zdjęcia opublikował miesięcznik „Fotografia”. Prace te, podobnie jak reszta dorobku mieszkającej za granicą fotografki, są mało znane i praktycznie nie funkcjonują w opracowaniach dotyczących polskiej historii fotografii.
Elżbieta Tejchman „sportretowała” ciało swojego partnera - artysty Wojciecha Wawrzonowskiego, zestawiając zbliżenia fragmentów ciała, z ich bezpośrednimi odciskami na materiale światłoczułym (później przefotografowanym). Analityczne, ale też zmysłowe prace Tejchman wpisują się nie tylko w medialne poszukiwania ówczesnej neoawangardowej fotografii, są również „kolejnym niezwykłym śladem rewolucji seksualnej i intymnej, która prawie nieświadomie odcisnęła się na polskiej sztuce neoawangardowej przełomu lat 60. i 70. (…)” (z tekstu Pawła Leszkowicza)
Wystawa Elżbiety Tejchman nie byłaby możliwa gdyby nie projekt FotoRejestr (http://www.fotorejestr.net/) w ramach którego Fundacji udało się dotrzeć i opracować pierwszy fragment archiwum fotografki.
Pokazowi w Galerii Asymetria towarzyszy limitowana edycja polsko-angielskiego katalogu z tekstem dr Pawła Leszkowicza.
Elżbieta Tejchman-Wawrzonowska (ur. 1934)
Urodziła się i wychowała w Warszawie. W 1952 roku zdała maturę w Liceum Fotograficznym w Warszawie i rozpoczęła pracę zawodową oraz dydaktyczną: prowadziła m.in. kółka fotograficzne w Warszawskim Towarzystwie Fotograficznym czy weekendowe kursy organizowane przez tygodnik „Na przełaj”. Równolegle nawiązywała kontakty w środowisku artystycznym, przede wszystkim ze Zbigniewem Dłubakiem. Zaowocowały one współpracą z Grupą 55 oraz pełnieniem funkcji komisarza Międzynarodowej Wystawy Fotograficznej „Krok w nowoczesność”, prezentowanej w Galerii Krzywe Koło w Warszawie (1958). W konsekwencji rozpoczęła współpracę z miesięcznikiem „Fotografia”, gdzie publikowała zdjęcia, a w 1969 przez kilka miesięcy miała własną kolumnę. Zamieszczała tam zestawy swoich prac oraz krótkie teksty o charakterze dydaktycznym, pokazujące różnorodne możliwości fotografii artystycznej.
Zatrudnienie w 1965 roku w Instytucie Organizacji i Mechanizacji Budownictwa dało Elżbiecie Tejchman możliwość realizacji projektów związanych z przestrzenią miasta. W 1966 roku na zorganizowanym w Muzeum Narodowym w Warszawie pokazie prac powstałych podczas I Biennale Form Przestrzennych w Elblągu znalazło się 80 jej fotografii dokumentujących to wydarzenie. W 1969 roku została członkiem ZPAF, gdzie później pełniła funkcję sekretarza komisji artystycznej. Wzięła udział w przełomowej dla fotografii nowoczesnej wystawie „Fotografowie poszukujący”, którą również szczegółowo udokumentowała. Rejestrowała prawie wszystkie ekspozycje w warszawskiej Galerii Współczesnej, gdzie także wystawiała (1973, pokaz indywidualny). W latach 70. zrealizowała wiele sekwencyjnych cykli poświęconych architekturze miejskiej, m. in. cykl 12 fotografii Ul. Zamieniecka. W 1984 roku opuściła Polskę i wyjechała do Londynu. Wyszła wówczas za mąż za wieloletniego partnera, fotografa i malarza Wojciecha Wawrzonowskiego. Tejchman nadal fotografuje, jej ostatnie cykle poświęcone są ulicom Londynu.
Projekt FotoRejestr finansowany jest przez Islandię, Liechtenstein oraz Norwegię poprzez dofinansowanie ze środków Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz Norweskiego Mechanizmu Finansowego.
Kuratorka: Karolina Lewandowska
Autor tekstu w katalogu: Paweł Leszkowicz
Patroni medialni galerii: Fotopolis, Foto, Artinfo
Patroni medialni projektu FotoRejestr: Fotopolis, Obieg, Kwartalnik Fotografia, Radio PIN, Exklusiv, Historia i Media
Partnerzy projektu FotoRejestr: Teknisk Museum, NAC, DSH, Galeria Asymetria
Sponsorzy projektu FotoRejestr: Bank Nordea, Beskid Plus
Fundacja Archeologia Fotografii i Galeria Asymetria, Warszawa, ul. Nowogrodzka 18a / 8a,
wystawa czynna od 16 lipca do 28 sierpnia
http://www.archeologiafotografii.pl/, http://www.asymetria.eu/