na Festiwalu Kultury Żydowskiej w Krakowie
Fotografie autorstwa Wojciecha Wilczyka ukazują budynki dawnych synagog i domów modlitw z terenów całej Polski. Są to czasem dobrze zachowane, odrestaurowane budynki. Jednak zdecydowanie częściej są to budowle zniszczone, "wypatroszone" z sacrum, pozbawione swej pierwotnej funkcji. Wstrząsający dokument o pamięci naszej powszedniej, o sparaliżowanej wrażliwości i niegodnym stosunku do miejsc świętych. ...
na Festiwalu Kultury Żydowskiej w Krakowie
Fotografie autorstwa Wojciecha Wilczyka ukazują budynki dawnych synagog i domów modlitw z terenów całej Polski. Są to czasem dobrze zachowane, odrestaurowane budynki. Jednak zdecydowanie częściej są to budowle zniszczone, "wypatroszone" z sacrum, pozbawione swej pierwotnej funkcji. Wstrząsający dokument o pamięci naszej powszedniej, o sparaliżowanej wrażliwości i niegodnym stosunku do miejsc świętych.
Wystawie towarzyszy promocja książki Wojciecha Wilczyka Niewinne oko nie istnieje z udziałem autora. Impreza odbędzie się 1 lipca (środa) o 18.30 w Lokatorze (ul. Krakowska 27, Kraków).
Spotkanie poprowadzi Ewa Małgorzata Tatar.
Publikację po promocyjnej cenie będzie można kupić podczas spotkania, a także w księgarni Korporacji w Bunkrze Sztuki, w Muzeum Etnograficznym oraz miejscach współpracujących z Festiwalem Kultury Żydowskiej.
Wojciech Wilczyk (ur. 1961 r.) Absolwent filologii polskiej na Uniwersytecie Jagiellońskim. Fotografuje od 1988. Autor esejów oraz tekstów krytycznych dotyczących plastyki i fotografii, pisanych dla „Tygodnika Powszechnego", „Gazety Wyborczej", „Gazety Antykwarycznej", „FA-artu", „Opcji", „fotoTAPETY" oraz „Obiegu" .
Kurator wystawy pt. „Fotorealizm" w Galerii Zderzak, Kraków 2003, prezentującej fotograficzne dokumenty autorstwa: Sławoja Dubiela, Piotra Szymona, Andrzeja Ślusarczyka i Ireneusza Zjeżdżałki. W latach 1992-1996 realizował projekt pt. „Pejzaż symboliczny", dotyczący rozbieranej koksowni „Walenty" (primo voto „Wolfgang") w Rudzie Śląskiej. W latach 1998-1999 sportretował 21 autorów zaliczanych do tzw. „roczników 60.", dokonał wyboru ich tekstów, a następnie przygotował książkę pt. „Antologia" (wyd. Oficyna Literacka), liczącą 290 stron i ponad 80 portretowych fotografii. Między 1995 a 2004 rokiem realizował zapis poświęcony uczestnikom religijnych ceremonii w sanktuarium w Kalwarii Zebrzydowskiej (album ze zdjęciami z Kalwarii, wykonywanymi podczas obrzędów Wielkiego Tygodnia oraz sierpniowych uroczystości maryjnych, w przygotowaniu dla Wydawnictwa „Kropka"). W latach 1999-2003 wykonał dokumentalny projekt pt. „Czarno-Biały Śląsk", rejestrujący zmiany zachodzące na postindustrialnych terenach Górnego Śląska. W roku 2002 razem z Krzysztofem Jaworskim przygotował książkę pt. „Kapitał" (pełny tytuł „KAPITAŁ w słowach i obrazach"), zawierającą wybór wierszy tego pierwszego oraz fotografie wybrane z materiału zgromadzonego w trakcie realizacji projektu „Czarno-Biały Śląsk". W latach 2003 - 2006 realizował równolegle dwa fotograficzne cykle.
Kolorowy „Życie po życiu" poświęcony wycofanym z eksploatacji samochodom oraz czarno-biały „Postindustrial" dokumentujący zamknięte i popadające w ruinę obiekty przemysłowe na terenie Polski i Niemiec. W drugiej połowie roku 2006 rozpoczął realizację projektu pt. „Niewinne oko nie istnieje", który na przykładzie architektury obiektów kultowych, penetruje obszar wizualnej pamięci o dawnych żydowskich sąsiadach. Przedsięwzięcie to zakończone w grudniu 2008, przyniosło ok. 5800 naświetlonych kadrów, z których wybrano 307 zdjęć przedstawiających zachowane na terenie współczesnej Polski, synagogi, bejt ha-midrasze oraz domy modlitwy. Stypendysta Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w roku 2001 i Ministerstwa Kultury w roku 2005.
Korporacja Ha!art, Kraków, pl. Szczepański 3a (Bunkier Sztuki), wystawa czynna od 27 czerwca