Patronat medialny miesięcznik FOTO
Wystawa w Galerii Asymetria to druga odsłona projektu Krzysztofa Pijarskiego, który został zaproszony do zmierzenia się z archiwum Zbigniewa Dłubaka, polskiego fotografa, malarza, teoretyka sztuki i krytyka.
Projekt ten zrodził się z potrzeby ujawnienia fragmentów spuścizny po Dłubaku, której opracowaniem zajmuje się Fundacja Archeologia Fotografii, zanim tytułowe Źródła zostaną wtłoczone w uporządkowane archiwum, poddane opresyjnej kategoryzacji, zrównane ze sobą, ponumerowane i nazwane. Krzysztof Pijarski – młody fotograf, historyk sztuki i krytyk wszedł w świat pudeł, teczek, szafek i kartonów jak na teren nieznany i kroczy ...
Patronat medialny miesięcznik FOTO
Wystawa w Galerii Asymetria to druga odsłona projektu Krzysztofa Pijarskiego, który został zaproszony do zmierzenia się z archiwum Zbigniewa Dłubaka, polskiego fotografa, malarza, teoretyka sztuki i krytyka.
Projekt ten zrodził się z potrzeby ujawnienia fragmentów spuścizny po Dłubaku, której opracowaniem zajmuje się Fundacja Archeologia Fotografii, zanim tytułowe Źródła zostaną wtłoczone w uporządkowane archiwum, poddane opresyjnej kategoryzacji, zrównane ze sobą, ponumerowane i nazwane. Krzysztof Pijarski – młody fotograf, historyk sztuki i krytyk wszedł w świat pudeł, teczek, szafek i kartonów jak na teren nieznany i kroczy po nim z aparatem w ręku jak wrażliwy odkrywca, uważny na pozornie nieważne znaki. Interesuje go nie tyle dość dobrze rozpoznany korpus twórczości Dłubaka, co marginesy, to, co zostaje zwykle unieważnione w oficjalnej historii sztuki.
Oprócz fotografii Pijarskiego na wystawie udostępniamy także facsimile dokumentów, notatek, maszynopisów oraz, mini kartoteki w małych pudełkach zawierające przygotowane przez artystę „reprodukcje” wybranych zbiorów negatywów z archiwumych fragmenty rękopisów, notatek, maszynopisów, zdjęć, stykówek. To tropy, na które już trafiliśmy – jedne prowadzą do nikąd, inne mają swoje kontynuacje. Chcemy umożliwić, choćby zapośredniczone, ale jednak dotknięcie tej dostępnej tylko dla niewielu materii. Żeby dać się uwieść archiwum trzeba móc w nim grzebać, znaleźć własne ścieżki, ale także móc się w nim zagubić.
kurator wystawy: Karolina Lewandowska
Krzysztof Pijarski (ur. 1980)
historyk sztuki, artysta/badacz posługujący się medium fotografii, tłumacz. Absolwent Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego, Wydziału Komunikacji Multimedialnej Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu i łódzkiej Filmówki; doktorant Wydziału Historycznego Uniwersytetu Warszawskiego. Pisze pracę doktorską o pismach i myśli Michaela Frieda, jednego z krytyków i historyków sztuki wiązanych z „wysokim modernizmem” w Stanach Zjednoczonych, która ma być swoistą archeologią modernizmu.
Najbardziej interesują go (po)nowoczesne losy obrazów.
Galeria Asymetria, Pierwsza galeria fotografii historycznej, Warszawa, ul. Nowogrodzka 18a m. 8a (4 pietro), wystawa czynna od 14 sierpnia do 11 września,