Patronat miesięcznik FOTO
Adam Sheybal, przedwojenny inteligent (major Wojska Polskiego, rozpoczęte studia prawnicze we Lwowie) z pasją fotograficzną, zamieszkał w 1946 roku w Gliwicach. Tutaj podjął pracę m.in. w Biurze Projektów Przemysłu Chemicznego, do którego w 1951 r. trafił również Jerzy Lewczyński. Przyjaźń tych dwóch osób wyznaczyła ścieżkę jednego z głównych nurtów tego, co nazywamy fenomenem fotograficznego środowiska gliwickiego. Miał on wówczas charakter ruchu amatorskiego ...
Patronat miesięcznik FOTO
Adam Sheybal, przedwojenny inteligent (major Wojska Polskiego, rozpoczęte studia prawnicze we Lwowie) z pasją fotograficzną, zamieszkał w 1946 roku w Gliwicach. Tutaj podjął pracę m.in. w Biurze Projektów Przemysłu Chemicznego, do którego w 1951 r. trafił również Jerzy Lewczyński. Przyjaźń tych dwóch osób wyznaczyła ścieżkę jednego z głównych nurtów tego, co nazywamy fenomenem fotograficznego środowiska gliwickiego. Miał on wówczas charakter ruchu amatorskiego, ale w 1951 zaowocował powstaniem w Gliwicach oddziału Polskiego Towarzystwa Fotograficznego. Ci amatorzy jednak nie byli wcale nieprofesjonalni. Adam Sheybal przed wojną organizował w Warszawie wspólną wystawę fotografii z Henrykiem Wojciechowskim (1932), jego fotografie ilustrują przewodniki Mieczysława Orłowicza, a także znalazły się w Almanachu fotografii polskiej (1932).
Jerzy Lewczyński wspomina, że kiedy trafił na zebranie oddziału PTF-u, siedziało tam przed epidiaskopem kilkudziesięciu starszych panów, którzy w ciasnocie i chmurze papierosowego dymu oglądali swoje zdjęcia pokazywane anonimowo i wykrzykiwali: Co to jest? Co za bzdury? Jednym z nich był właśnie Adam Sheybal, reprezentant szkoły bułhakowskiej, zwolennik piktorializmu, którego twórczość miała przeobrazić się w powojennych Gliwicach w zetknięciu z motywami subiektywnymi.
Wystawa w galerii Asymetria, obrazuje efekt tych przemian. Pokazanych zostanie 27 prac autora z lat 50-tych wykonanych w Gliwicach. Ich niektóre tytuły takie jak: Niszczejące domostwo, Bryły i cienie, Znój, Ludzkie drogi, Gra dachów, Szczurza ścieżka, Zbłąkany promień, Martwe wino wykazują zawieszenie pomiędzy estetyzmem a zaangażowaniem w „Antyfotografię”. Drabina i skrzynie ukazane na fotografii Sheybala urzekają swym pięknem, ale piękno to drąży melancholia porzuconych rzeczy, skazanych już na bezużyteczność. Oto początek odysei gliwickiej.
kurator wystawy: Rafał Lewandowski
Galeria Asymetria, Pierwsza galeria fotografii historycznej,
Warszawa, ul. Nowogrodzka 18a m 8a (4 piętro),
wystawa czynna od 14 października do 13 listopada,
http://www.asymetria.eu