Robiąc zdjęcie, przekazujemy potencjalnemu widzowi informację na temat fotografowanego motywu. O jej treści decyduje w znacznym stopniu kompozycja kadru, poprzez którą możemy kształtować przekaz obrazu.
Statycznie i dynamicznie
Poprzedni odcinek naszego cyklu poświęciliśmy kompozycji centralnej i symetrycznej, w której osie symetrii stanowią zwykle linie pionowe lub poziome. Formy oparte na linii poziomej stwarzają wrażenie stabilności – nie mogą się „przewrócić”. Nieco mniej bezpieczna wydaje się być linia pionowa. Pionowe prostokąty o dużym wydłużeniu nie stwarzają tak silnego wrażenia równowagi. W domyśle powstaje sugestia, że formy te mogą „upaść” pod wpływem czynników zewnętrznych, choć nie dajemy tego do zrozumienia wprost. ...
Robiąc zdjęcie, przekazujemy potencjalnemu widzowi informację na temat fotografowanego motywu. O jej treści decyduje w znacznym stopniu kompozycja kadru, poprzez którą możemy kształtować przekaz obrazu.
Statycznie i dynamicznie
![]() |
Patrząc na to zdjęcie odnosimy wrażenie absolutnej ciszy i spokoju. Pozioma linia horyzontu i sfotografowane w centralnym ujęciu dwa pionowe drzewa. Typowy przykład kompozycji statycznej. |
![]() |
Pozornie nieruchome drzewo, poprzez układ swoich gałęzi, sprawia wrażenie, jakby pełzało, przesuwało się od prawej do lewej strony kadru. |
tekst i zdjęcia Robert Urbański
Miesięcznik FOTO [warsztat]