R. Buckminster Fuller – „Synergetic Artist”
Loris Greaud - „Shelter”
Wystawa prac francuskiego artysty Lorisa Greaud (ur.1979) oraz prezentacja wynalazków amerykańskiego naukowca R. Buckminster Fullera (1895-1983) jest kolejną propozycją dwóch równoległych wystaw indywidualnych, gdzie spotkanie twórców z różnych pokoleń pozwala na poszerzenie perspektywy i nowe interpretacje przedstawionych problemów.
Celem wystawy jest przybliżenie myślenia o sztuce w perspektywie wynalazków naukowych, …
R. Buckminster Fuller – „Synergetic Artist”
Loris Greaud - „Shelter”
Buckminster Fuller, Non-Symmetrical Tension- Integrity Structures, Patent 3866366, 1981 r.
(zdjęcie udostępnione przez Carl Solway Gallery, Cincinnati, Ohio USA)
Wystawa prac francuskiego artysty Lorisa Greaud (ur.1979) oraz prezentacja wynalazków amerykańskiego naukowca R. Buckminster Fullera (1895-1983) jest kolejną propozycją dwóch równoległych wystaw indywidualnych, gdzie spotkanie twórców z różnych pokoleń pozwala na poszerzenie perspektywy i nowe interpretacje przedstawionych problemów.
Celem wystawy jest przybliżenie myślenia o sztuce w perspektywie wynalazków naukowych, oraz wskazanie na przenikanie się praktyk nauki i sztuki oraz wzajemną inspiracje obu tych dziedzin.
Mamy przyjemność, po raz pierwszy w Polsce, przybliżyć niezwykłą postać Buckminstera Fullera, wszechstronnego i wizjonerskiego architekta, wynalazcy, filozofia, futurysty, kartografa oraz projektanta, działającego na rzecz polepszenia bytu ludzkości i rozwoju cywilizacji.
Na wystawie prezentujemy oryginalny obiekt „Complex of Jitterbugs”, zaprojektowany przez Fullera w 1976 roku a także kilka jego najsłynniejszych wynalazków, w postaci Inventions: „Twelve Around One - portfolio zaprojektowanego przez naukowca w 1981 roku.
Naukowy, filozoficzny oraz humanistyczny aspekt działań Fullera głęboko zainspirował twórczość, młodego artysty francuskiego, Lorisa Greaud. Jego wystawy są często wynikiem współpracy z naukowcami, geobiologami, inżynierami dźwięku, filmowcami oraz konstruktorami. Są one specjalnym „miejscem dyskusji” jak mówi o nich artysta.
Loris Greaud , fragment Instalacji „Nothing is True Everything is Permitted”, 2007 r.
(zdjęcie udostępnione przez artystę/ Galeria Yvone Lambert, Paryż)
Loris czerpie inspiracje z najnowszych technologii oraz doświadczeń naukowych XXI wieku. Jest artystą, który jak sam powiedział, „nie wierzy w sztukę” nie mniej jednak funkcjonuje oraz realizuje się w jej płynnych ramach nadzwyczaj dobrze.
Na wystawie w Art Stations będziemy mieli okazje zobaczyć, złożoną z czterech elementów, instalację „Nothing is True Everything is Permitted” („Nic nie jest Prawdziwe, Wszystko jest Dozwolone”) z 2007 roku.
Loris Greaud , fragment Instalacji „Nothing is True Everything is Permitted”, 2007 r.
(zdjęcie udostępnione przez artystę/ Galeria Yvone Lambert, Paryż)
Składa się na nią: seria 26 prac na papierze przedstawiających konstelacje gwiezdne, duży obiekt – rzeźba w formie rozłożonej Dymaxion Map ( inspirowana nową formułą globu ziemskiego Buckminstera Fullera z 1943 roku), video transformacji ziarenka kukurydzy w nieregularną kuleczkę „popcorn” oraz dywan, z geometrycznym deseniem, wyznaczający przestrzeń instalacji.
Oddzielną pracą jest video-dokumentacja projektu „Bucky” z 2007 roku – operacji, jakiej dokonał artysta na pustynnym obszarze w Colorado , łącząc laserowo, za pomocą specjalnej technologii, dziewięć gwiazd tworząc integralny rysunek trójkątnych oraz romboidalnych struktur Fullera.
Fuller jest niewątpliwie bardzo silną inspiracją w obu pracach, nie mniej jednak interpretacja i realizacja zarówno instalacji jak i video ma z pewnością wszelkie indywidualne cechy prac Lorisa Greaud. Wybiegają one daleko w przyszłość, są przykładami kontynuacji pasjonującej myśli o sztuce inaczej…
Loris Greaud , video dokumentacja projektu „Bucky”, 2007 r.
(zdjęcie udostępnione przez artystę/ Galeria Yvone Lambert, Paryż)
Kurator: Paulina Kolczyńska
Koordynator produkcji projektów: Ewa Dziewolska-Kawka
Aranżacja wystawy: Loris Greaud I Raman Tratsiuk
Art Stations Foundation, Stary Browar, Poznań, ul. Półwiejska 42,
wystawa czynna od 22 kwietnia do 10 czerwca