ZESTAWIENIE.
W kolejnym odcinku cyklu poświęconego kompozycji obrazu w fotografii omówimy krótko jeden znajczęściej wykorzystywanych środków. O ile fotoamatorzy korzystają z niego raczej intuicyjnie, o tyle w rękach profesjonalistów jest to niezwykle skuteczne narzędzie oddziaływania na widza. …
Zestawienie
W kolejnym odcinku cyklu poświęconego kompozycji obrazu w fotografii omówimy krótko jeden znajczęściej wykorzystywanych środków. O ile fotoamatorzy korzystają z niego raczej intuicyjnie, o tyle w rękach profesjonalistów jest to niezwykle skuteczne narzędzie oddziaływania na widza.

Zestawienie jest jednym z podstawowych środków konstrukcji obrazu. Chcąc podkreślić określone cechy fotografowanych obiektów, możemy wykorzystać zestawienia podobieństw lub przeciwieństw. Układy podobieństw używane są rzadziej, a w drugim przypadku mówi się dodatkowo o kontraście. Porównywać ze sobą można zarówno treść jak i formę. Równie dobrze możemy zestawiać różne barwy. Gdy spojrzymy na koło barw, to zauważymy, że kolory znajdujące się po przeciwległych stronach – zwane dopełniającymi – tworzą najsilniejszy kontrast, natomiast te sąsiadujące harmonizują ze sobą.

...

Zestawieniem będzie zarówno zdjęcie młodej dziewczyny w eleganckim stroju siedzącej w luksusowym, sportowym aucie jak i akt pięknej modelki sfotografowanej w starej, zdewastowanej hali fabrycznej. W pierwszym przypadku ukazujemy dwie wzajemnie się uzupełniające kategorie piękna, natomiast w drugim na zasadzie kontrastu staramy się uwypuklić delikatność modelki oraz gładkość jej skóry w zestawieniu z chropowatymi, często brudnymi i obdrapanymi ścianami wnętrz. Konfrontować w ten sposób można dosłownie wszystko – jasne i ciemne, stare i nowe, starość i młodość, formy kanciaste z obłymi, wysokie z niskim, żywe z martwym, itd.
Zestawienie jest często wykorzystywane w reklamie, gdzie porównujemy coś niezwykłego z czymś zwyczajnym.

tekst i zdjęcia: Robert Urbański