Punkt widzenia.
Jednym z ważniejszych elementów mających znaczący wpływ na kompozycję oraz wygląd obrazu jest dobór odpowiedniego punktu widzenia aparatu, czyli wybór miejsca, z którego zrobimy zdjecie. …
Punkt widzenia
Jednym z ważniejszych elementów mających znaczący wpływ na kompozycję oraz wygląd obrazu jest dobór odpowiedniego punktu widzenia aparatu, czyli wybór miejsca, z którego zrobimy zdjecie.
Wykonując zdjęcia pod wpływem emocji – chwilowego zauroczenia elementami krajobrazu – zdajemy sięnie zwracać uwagi na drobne szczegóły, które zauważamy dopiero podczas przeglądania zdjęć na monitorze komputera, a które decydują o tym, czy zdjęcie kwalifikuje się do dalszej prezentacji lub skasowania.
Fotografia cyfrowa – w przeciwieństwie do analogowej – daje nam możliwość natychmiastowego obejrzenia wykonanego zdjęcia. Jeżeli tej możliwości towarzyszy umiejętność szybkiej oceny wyników i wyciągania wniosków, to w razie potrzeby (i jeśli istnieje jeszcze taka szansa), możemy powtórzyć nieudane ujęcie. Często jednak zdarza się, że obiekty znajdujące się w kadrze zmieniły już swoje położenie lub zmianie uległo oświetlenie – zdjęcia nie można zrobić ponownie. Jak uniknąć takich sytuacji i co zrobić, aby wykonana fotografia była od razu dobra?
Musimy zdać sobie sprawę z podstawowej różnicy,jaka dzieli nasze oko od aparatu fotograficznego, czyli z odmiennego sposobu widzenia. Aparat utrwala wszystko, co znajduje się w polu widzenia obiektywu i – zależnie od aktualnej ogniskowej – obraz rejestrowany jest z określonymi skrótami perspektywicznymi. Jako urządzenie pozbawione emocji – zapisuje kadr w sposób całkowicie „obiektywny”.
Człowiek natomiast widzi to, co wie – obraz dostrzegany przez oczy jest konfrontowany z informacjami znajdującymi się w mózgu i nabytym już doświadczeniem fotografa. Patrząc na wysoki budynek i zadzierając głowę do góry, nie dostrzegamy skrótów perspektywicznych, które z pewnością zauważymy spoglądając na ten sam budynek przez obiektyw aparatu fotograficznego.
Nasza świadomość niweluje zbieżność linii pionowych budynku, natomiast obiektyw aparatu uwydatnia ją. Podobne różnice w sposobie widzenia zachodzą również w odwzorowaniu wzajemnego położenia przedmiotów znajdujących się w kadrze. Zależnie od ogniskowej, fotografowane obiekty mogą być od siebie oddalone bardziej (obiektyw szerokokątne) lub sprawiać wrażenie, że znajdują się blisko siebie (długa ogniskowa). Zjawisko to jest szczególnie widoczne, gdy fotografujemy kraj-obraz z podwyższenia. W fotografii portretowej wybór odpowiedniego punktu widzenia ma decydujący wpływ na to, czy pozująca osoba zostanie ukazana na zdjęciu w sposób korzystny dla niej.
Zwykle wykonujemy zdjęcia trzymając aparat na wysokości oczu modela lub trochę powyżej (kąt około 10ow stosunku do poziomej osi patrzenia portretowanego).Gdy obiektyw ma ogniskową standardową (równą przekątnej matrycy lub klatki negatywu) lub nieco dłuższą,fotografowana osoba wygląda w sposób naturalny. Sytuacja ulegnie znacznej zmianie, gdy to samo ujęcie chcielibyśmy wykonać obiektywem szerokokątnym – efektem tego będą nienaturalnie krótkie nogi postaci i duża głowa, a dysproporcja zwiększać się będzie w miarę zbliżania aparatu do modela lub podnoszenia się punktu widzenia obiektywu. Fotografując postać z dołu otrzymujemy natomiast nienaturalnie długie nogi i małą głowę. Zjawisko to można oczywiście wykorzystać w portretach charakterystycznych.
Warto pamiętać również o tym, że zmiana punktu widzenia – oprócz konsekwencji perspektywicznych – po-woduje również modyfikację tła oraz oświetlenia na zdjęciu. Problem ten nie występuje w przypadku fotografii studyjnej, gdzie dowolnie możemy weryfikować położenie zarówno tła jak i lamp oświetlających obiekt.
W plenerach, gdzie jedynym źródłem światła jest słońce, przesunięcie punktu widzenia aparatu powoduje znaczne zmiany w wyglądzie obrazu – obiekt może być oświetlony światłem konturowym, tylno-bocznym, bocz-nym, przednio-bocznym lub czołowym. Zależnie od sposobu oświetlenia zmieniać się będzie tak zwana plastyka obrazu.
Zdjęcia zrobione z poziomu ziemi zwykło się określać potocznie, iż wykonane są z „żabiej perspektywy”. Przy zdjęciach wykonanych z góry mówimy o „ptasiej perspektywie”.
tekst i zdjęcia: Robert Urbański